L'ANIMACIÓ TURÍSTICA


El passat dijous, estiguerem parlant al voltant de l'animació però aquesta vegada, des del punt de vista turístic. Així, vam comentar la figura de l'animador turístic i les seues funcions i responsabilitats. 
A més, parlarem de l'animació turística als allotjaments o hotels a partir d'un video que posteriorment us adjunte i dels models d'organització i les tendencies de contractació a partir d'aques àmbit.

DEFINICIÓ DEL CONCEPTE:


L'animació turística, es defineix com: accions realitzades sobre un grup o col·lectiu amb l'objectiu de desenvolupar la comunicació i fomentar la vida social i la cultura. És a dir, es pretén aconseguir que el turista tinga la possibilitat de relacionar-se amb altres persones, conèixer tradicions, formes de vida i elements culturals i la realització d'activitats d'oci i temps lliure.
A part de la millora de la socialització, el que busca l'animació turística és aumentar els ingressos econòmics mitjaçant l'oferta d'activitats que susciten l'nterés del receptor i aconseguiquen que els turistes pasen més temps a l'allotjament per tal d'aconseguir que hi consumisca dins. 
Si les activitats que s'oferten entre els turistes ajuden a millorar la seua experiència, aquests ho transmetran de boca en boca o mitjançant reds socials i açò pot derivar en la fidelització dels clients així com l'obtenció de nous. 

ORIGEN:

Sembla que l'origen de l'animació turística es sitúa al 1950, a partir de la creació de Club Med, el qual fou creat a l'Alcúdia(a l'isla de Mallorca, per Gérard Blitz), on es muntà un centre de vacances amb 200 tendes sense aigua i sense i llum i on es realitzàven activitats similars a les de l'animació turística. Amb el pas dels anys, va construïr bungalows i edificacions.


FUNCIONS:
-Socials: el turista es converteix en creador i agent actiu del seu temps lliure.
-Culturals: fomentar l'integració i l'interés del turista per la cultura d'un territori concret.
-Màrqueting: fidelitzar al client, per tal de aconseguir major benefici i aumentar la posibilitat de comptar amb nous clients.

OBJECTIUS:

-Facilitar la la diversió dels turistes.
-Fomentar la participació activa dels turistes en les activitats que s'oferten.
-Oferir activitats que s'ajusten als interessos dels turistes, així com, als gustos, horaris, edsts,etc...

FIGURA DE L'ANIMADOR TURÍSTIC:

FUNCIONS:

L'animador tindrà que fomentar l'nterés dels turistes mitjançant una actuació propera i directa amb aquests i a partir d'activitats recreatives, es portives, culturals, etc..
Pel que fa a les activitats culturals, l'animador tindrà que ser coneixedor del context històric de la zon on intervé i així plantejar activitats gatrònomiques, manualitats, música. En aquest sentit, l'animador es trobarà amb turistes de diverses parts del món, amb cultures, tradicions i formes de conviure diferents, per tant, el seu paper consistirà també en fomentar les relacions interpersonals entre turistes i actuar sempre desde el respecte cap a la multiculturalitat.

Es funció de l'animador també, contribuïr a la bona imatge de l'allotjament, a partir de la seua intervenció com a professional del sector i a través dels serveis prestats, per tal de fidelitzar clients i aconseguir-ne de nous.
En quant a la planificació, aquesta es realitza semanalment per a tenir clar abans d'intervenir, els recursos materials i espacials necessaris. A més serà necessari promocionar les activitats mitjançant suports informatius, previndre qualsevol imprevist i no interferir amb les tasques de companys gto personal de l'allotjament (exemple: personal de neteja).
L'animador, facilitarà l'estància, provocant reaccions en les persones. A partir de la seua actitud professional gestionarà les activitats, d'una forma coordinada i es reciclarà contínuament per tal de contribuïr a una millor adaptació a les necessitats dels diferetns usuaris amb els que es relacionarà.
Les claus per a que les activitats que es plantejen tinguen èxit, ón l'utilització de l'escolta activa i l'empatia. És a dir, hi ha que oferir una anteció  lo més atenta possible, però de forma equitativa, ja que no tot el món té les mateixes aptituds ni facilitats a l'hora de realitzar alguna funció. Hi ha que intentar també que siguen autodidactes i intentar donar les claus i ferramentes per a què puguen aprendre pel seu compte i siga significatiu el procés. 
Les activitats no duen ser sempre les mateixes, ja que cada grup o col·lectiu tindrà uns interessos o unsl altres, aleshores hi haurà que ser innovador en la nostra actuació, per tal de millorar la qualitat de les activitats i la satisfacció del client. Per tant, serà important dominar el què estem explicant i no ensenyar coses que no es dominen.

PERFIL PROFESIONAL:

Un animador turístic deu de tenir les següents aptituds:
-Bona sociabilitat.
-Gran capacitat comunicativa (expressió, actitud, conèixer diferents llengües).
-Deu de tenir creativitat, assertivitat, capacitat de treball en equip, etc..
-És important tenir alguna afició o aptitud especialitzada que puga aportar.



MODELS D'ORGANITZACIÓ I TENDÈNCIES DE CONTRACTACIÓ ALS ALLOTJAMENTS:


Els models d'organització dels allotjaments es diferenciaran en funció del volum i els serveis que puguen acaparar aquests.
Pel que fa al personal contractat per a la gestió d'activitats d'animació turística, trobem: 

-Director: aquesta figura es troba en grans complexos i no sol tenir un contacte directe amb els turistes. Sol haver-ne un per cada cadena hotelera.
Les seues funcions són: organitza els equips de treball i gestionar el seu inventari,contractar professionals i estudiar els seus perfils, decidir el tipus d'activitats que s'ofertaran, gestionar la financiació, decidir els espectacles que es contracten.

-Cap d'animació: sol haver-ne un per establiment, amb capacitat negociadora i mediadora per coordinar i dirigir l'equip d'animació.
Les seues funcions són: recomanacions a l'hora de contractar treballadors i gestionar la seua feina, mantenir en bon estat tant els recursos materials com espacials, controlar els pressupostos, intermediari entre direcció i animadors, mediació amb la resta de departaments de l'hotel, marcaà les linies d'actuació en el disseny d'activitats(si no hi ha director).

CONTRACTACIÓ:

A l'hora de contractar, es té en compte l'escialització, és a dir, es repartirà el treball en funció de les aptituds de cada animador (exemple: balls esportius, latins, zumba, de saló..).La contractactió es realitzarà a través d'empreses especialitzades o través de grups especialitzats.


COMENTARI  DE LA VIDEO:

A continuació us adiunte un video de Joan Moles (president de la CEHAT), el qual parla de l'animació turística als hotels que gestiona.

IDEES CLAU:
- Entenen l'animació turística, no com una alternativa, si no com una font d'ingressos.
-Els serveis que s'ofereixen van més enllà de cobrir unes hores.
-És molt important treballar per crear noves experiències a partir de l'innovació d'activitats, sense caure en ofertar activitats d'oci tradicionals.
-En aquest sentit, els hotels has passat d'oferir unicament serveis d'allotjament, a ser llocs de destins vacacionals. 

RELACIÓ AMB L'ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL:

No parteixen del mateix punt però l'animador sociocultural pot aportar eixe matís pedagògic,significatiu,innovador i educatiu que l'animació turística està intentant buscar per tal de findelitzar clients i aumentar benefici. Per tant l'animació cultural té molt a dir en aquest sector tan demandat, ja que, es plantejen activitats que tenen un significat i estan adaptades més profundament als interessos i necessitats dels usuaris.
























Comentarios