EL TURISME SOSTENIBLE




El turisme és l'activitat que més ha creixcut en comparació a tots els altres sectors econòmics, considerant-se així una de les fonts d'ingressos més importants i més dinàmiques del món. Fins ara, ha resistit les crisis econòmiques, encara que no és immune als canvis econòmics que es produeixen.

Amb el pas del temps , els tipus de turisme que més interessen als clients van variant, donant lloc a noves tendències , a les quals es tindrà que adaptar l'oferta dels diferents agents, per així afrontar el nou futur en les millors condicions competitives posibles.
Alguns exemples d'aquestes noves tendències, són: 
- Els turistes viatjen de manera més freqüent al llarg de l'any però les seues estàncies són de menor durada.
- Ha augmentat la diversitat de tipus de turisme , provocant així una major segmentació de mercat, en funció dels clients, destins, activitats a realitzar, adaptació a tot tipus de clients, etc..
A més, els clients busquen una serie de comoditats que depenen d'altres sectors, com pot ser el gastronòmic, el de transports, etc.., per tant ja no s'entén el turisme com a únic negoci , si no que aquest engloba l'actuació conjunta o combinació d'altres, per tal de satisfer les màximes necessitats posibles. 
-El turisme passiu de contemplació o goig de recursos ha disminuït, mentre que el turisme relacionat amb la realització d'activitats ha augmentat, ja que, els turistes volen participar activament per tal de disfrutar noves experiències diàries o especials.
-L'augment dels viatjes, ha provocat que els turistes siguen més experimentants, educats i exigents, amb allò que visiten.
-Es té una major preocupació pel medi ambient, les tradicions socials i els recursos culturals i la sostenibilitat de l'economia local.
-Les noves tecnològies han contribuït a un apropament més directe i més fàcil i útil de l'oferta turística als clients, considerant-se així, una de les claus més rellevants del creixement turístic. 

EL TURISME SOSTENIBLE

Segons la OMT, és "aquell que pretén satisfer les necessitats dels i de les turistes això com les destinacions turístiques, protegint i incrementant  les oportunitats de futur". 

És a dir, es tracta de utilitzar els recursos de tal forma que els beneficis econòmics i els interessos socials i estètics es segueisquen satisfent i a la mateixa vegada es respecte la identitat cultural i tradicional del territori així com la diversitat biològica, ecosistemes i medi ambient. 
Quan es sobresatura el turisme, aquest no durarà a llarg termini, per tant la sostenibilitat no perdurara en el temps.
L'objectiu del turisme sostenible és mantindre's en el temps, que vinga gent de fora pot suposar un enriquiment però sempre desde el respecte a la identitat de la gent que allí hi viu.
Per a la OMT en definitiva, el turisme sostenible ha sigut dissenyat per a què la població local i els agents i empreses del sector turístic es beneficien i per  proporcionar major qualitat d'experiències al visitant, respectant el medi ambient i la identitat territorial.

MÀXIMES DEL TURISME SOSTENIBLE

-Hi ha que moderar l'ús dels recursos ja que aquests no són infinits. Un exemple clar serien els camps de Golf sense aigua.
-És necessari controlar el consum i els residus que es generen. Com a exemple, tenim l'Himalaia, on ha aumentat molt el nivell de turisme i com a conseqüència l'acumulació de de porquería.
-Mantenir i respectar els ecosistemes naturals i les espècies que allí es troben. Si per exemple hi ha flors pel camí i el turisme en eixa zona atrau a tanta quantitat de persones i no es contracta a ningú per a què vaja tallant, és possible provocar l'eliminació/extinció de l'espècie.
-L'oferta turística anirà enfocada a provocar experiències turístiques de qualitat, adaptnt-se a les necessitat i interessos que els clients demanden.
-El turisme es centrarà en el recolçament de l'economia local, augmentant el nivell de satisfacció de les persones del territori. És necessari que aquests participen en les decisions turístiques, tenint en compte  les seues demandes i les seues propostes de millora.
-Per tal d'aconseguir aquests propòsits es requereix de personal qualificat.
-La promoció dels destins turístics té que ser responsable, és a dir, hi ha que ser clar en tot allò que s'oferta i mostrar realment allò que el turista es trobarà. 
-Es té que fomentar la investigació en sostenibilitat, per tal de que el turisme s'adapte a les condicions més òptimes possible, desde el benefici i el respecte comú. 

REFLEXIÓ PERSONAL

La sostenibilitat és un terme de necessària adaptació a qualsevol àmbit i no menys ho és al sector turístic. Actualment,el sector serveis és el sector que més població manté ocupada, ja que l'oferta de treball és molt més major, açò es deu a l'aument del temps dedicat a l'oci i temps lliure de les persones a partir del creixement de les societats post-industrials.
Per aquesta raó, és necessari reconduir la situació i aconseguir que l'activitat econòmica turística no perjudique greument ni el medi ambient ni la identitat d'altres societats. El que hi ha que tenir clar es què no podem prescindir d'una font de beneficis tan important, ni de la riquessa que proporciona als clients l'activitat, per això hem de concienciar-nos i respectar entre tots una forma de negoci que comentça a ser insosteible en alguns territoris. Per tant hi ha que gestionar-ho de manera més pràctica i més eficient, adoptant mesures que impedisquen la pèrdua de l'essència de les zones d'interés turístic. Aquesta concienciació no es sols responsabilitat dels clients, si no també de totes les persones i serveis implicats i implicades en el fenòmen turístic. 














Comentarios